Een communicatiecrisis? Brabantse collega’s weten elkaar te vinden

De tweede netwerkbijeenkomst crisiscommunicatie op donderdag 1 februari werd wederom afgesloten met een energieboost. Ruim 30 communicatieprofessionals uit Brabant brainstormden over hoe zij elkaar in een crisis nog beter ondersteunen.
Een communicatiecrisis? Brabantse collega’s weten elkaar te vinden

Tijdens de aftrapbijeenkomst op 30 mei 2023, waarin de communicatieprofessionals kennismaakten met trainers crisiscommunicatie Roy Johannink en Dianne Deurloo, werd de eerste aanzet gegeven voor een nieuw opleidingsaanbod crisiscommunicatie. Inmiddels staat het programma flink in de steigers en zijn de eerste webinars, doorleefsessies en functietrainingen achter de rug. Het doel van deze netwerkbijeenkomst was om een verdiepingsslag daarop te maken en verder te praten hoe we onze kennis, expertise en simpelweg ‘handjes’ nog meer kunnen delen met elkaar.

 

Chat GPT: je beste vriend tijdens een crisis

De middag start met Martin van Kranenburg, docent AI en Chat GPT. Wat is Chat GPT? Hoe stel je nu de juiste vraag aan ‘deze machine’ zodat je het antwoord krijgt waar je naar zoekt? Wat is nu die goede prompt? “De juiste vragen stellen aan Chat GPT, hem zo ‘opvoeden’ dat hij jou begrijpt, dat wordt het nieuwe schrijven. Dat doet Chat GPT alleen als je hem de goede instructies geeft.” Martin geeft de communicatieprofessionals diverse handvatten die meteen toepasbaar zijn in de praktijk. Met als doel dat je als communicatieprofessional tijdens een crisis zo min mogelijk tijd verliest met het schrijven van een tekst. 

 

Casusbespreking 

Lars Walder, strategisch communicatieadviseur en woordvoerder bij GGZ Westelijk Noord-Brabant (interim), verdiept zich vervolgens met de groep in een casus. Oktober vorig jaar wordt in de buurt van een van de locaties van GGZ Westelijk Noord-Brabant het lichaam aangetroffen van een 75-jarige vrouw uit Halsteren. De GGZ-instelling raakt verwikkeld in een moordzaak waarbij een cliënt betrokken is. Wat komt er allemaal bij kijken bij een dergelijke crisis? Hoe ging de organisatie om met de stortvloed aan persvragen? Wie heeft welke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van de crisiscommunicatieorganisatie? Welke dilemma’s kom je tegen bij een precaire casus als deze? 

 

Samen aan de slag

Na de pauze gaan de communicatiecollega's praktisch aan de slag met trainers crisiscommunicatie Roy en Dianne in een open space. Net als de vorige keer bij de aftrapbijeenkomst in mei, maar nu met de verdiepingsvraag: hoe kunnen we elkaar ondersteunen in tijden van crisis? Wat kunnen we voor elkaar betekenen en hoe kunnen we elkaar dan bereiken? Wat kunnen we bij elkaar lenen, welke mensen, welke middelen? 

 

De communicatieprofessionals gaan in groepen uiteen en werken op flipovers de ideeën uit. De brainstorm brengt een lijst aan voorstellen, zoals het samen ontwikkelen van scenariokaarten, teamsvergaderingen organiseren op functieniveau en het inrichten van een Elektronische Leeromgeving. Die punten werken de trainers samen uit met NAZB en komen terug op de netwerkbijeenkomst in november.

 

 

De groep brainstormt hoe we elkaar kunnen vinden in tijden van crisis

 

Meer informatie

Wil je meer weten over het programma crisiscommunicatie of heb je interesse in het opleidingsaanbod? Bekijk dan de pagina: www.nazb.nl/crisiscommunicatie