Professionalisering crisisbeheersing en OTO

Crisisbeheersing in een zorginstelling is niet iets van één persoon. De hele organisatie is verantwoordelijk voor het garanderen van zorgcontinuïteit tijdens een crisis. NAZB heeft hiervoor een regionale ondersteuningsstructuur ingericht die zorginstellingen helpt om de kwaliteit van crisisbeheersing en opleiden, trainen en oefenen (OTO) te verhogen.

Zeer ervaren professionals in crisisbeheersing werkzaam bij Brabantse zorginstellingen, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en bureau NAZB, zijn bereid om op verzoek mee te kijken of advies te geven. Zij helpen organisaties bij het verbeteren en professionaliseren van hun crisisbeheersing en OTO. Iedereen in een zorginstelling die hierover vragen heeft, advies wil of gecoacht wil worden, kan een vraag neerleggen bij NAZB. Wij benaderen dan voor organisaties een geschikte coach. Doordat de adviseurs binnen de regio Brabant actief zijn, sluiten hun adviezen altijd aan op het Brabantse ROAZ-beleid.

 

Daarnaast maakt NAZB gebruik van externe adviseurs die ook ingezet kunnen worden bij hulpvragen (zie onderdeel advies en coaching).

 

Ondersteuning kwaliteitstrajecten crisisbeheersing & OTO-zorginstellingen

Om de kwaliteit op crisisbeheersing & OTO te verbeteren en de ontsteunen, wordt aan zorginstellingen gevraagd om jaarlijks uitvoering te geven aan een zelfevaluatie volgens de normeringen in het kwaliteitskader crisisbeheersing & OTO. Als uit de zelfevaluatie blijkt dat een bepaalde norm verbeterd kan worden, kan naast het uitvoeren van OTO-activiteiten ook ondersteuning gevraagd worden van de adviseurs binnen de ROAZ-regio of de externe adviseurs waarmee NAZB samenwerkingsafspraken heeft. 

 

Naast de zelfevaluatie worden ook collegiale visitatietrajecten gehouden. Tijdens deze collegiale visitaties komt een commissie van afgevaardigde uit de eigen ROAZ-regio (eventueel aangevuld met externe adviseurs) op strategisch, tactisch en professioneel niveau langs om het gesprek aan te gaan hoe ver een zorginstelling in zijn ontwikkeling is rondom BCM en crisisbeheersing, gespiegeld aan de landelijke normeringen in het kwaliteitskader crisisbeheersing & OTO. Deze visitaties worden aan de hand van een format uitgevoerd.