Hulp bij plan crisiscommunicatie

Programma Crisiscommunicatie

Heeft jouw zorgorganisatie nog geen crisiscommunicatieplan? Of heb je met jouw team al wel wat op papier gezet, maar heb je nog wat hulp en advies hierbij nodig? Dan kun je de expertise inschakelen van onze crisiscommunicatietrainers.

Ondersteuning bij planvorming

We kunnen je helpen bij dit traject. Samen kijken we hoe het nu is georganiseerd, waar je naartoe zou willen en hoe je dit op kunt schrijven.

 

Wil je graag advies van onze crisiscommunicatietrainers? Via de communicatieadviseur van NAZB plan je een afspraak in met een van hen. Neem contact op met Charlotte Reddingius.

 

 De doorspreeksessie kan in overleg met de OTO-coördinator van de desbetreffende zorgorganisatie bekostigd worden uit de OTO-stimuleringsgelden.

 

Wil je alvast wat tips?

  • Voor planvorming is het belangrijk niet te veel af te wijken van de ‘gewone communicatie’ in de organisatie. Begin je met schrijven van een crisiscommunicatieplan? Zorg dan eerst dat je de bestaande organisatiestructuur, samen met alle bestaande communicatierollen in beeld hebt. Zorg dat je in elk geval een beeld hebt van het bestaansrecht en de positie en positionering van communicatie in de organisatie. In je crisiscommunicatieplan vat je dit samen of je verwijst simpelweg naar het plan waarin dit is uitgewerkt. Het helpt je om in crisistijd te weten bij wie je waarvoor kunt aankloppen binnen je organisatie. Wie doet wat voor wie?
  • Zorg dat je weet hoe jouw organisatie tijdens een crisis is georganiseerd. Komt er een andere organisatiestructuur of niet? Wat betekent dit voor de organisatie van de communicatie?
  • Werk eens drie tot vijf scenario’s uit. Zorg dat je een analyse maakt van een risicovolle situatie. Het helpt je om te oefenen met GOGME (Gebeurtenis – Oorzaak – Gevolgen – Maatregelen – Effecten van de maatregelen). Je hebt zo voor deze drie tot vijf scenario’s de verschillende betrokken partijen in beeld en je bent in de voorbereiding scherp op de verschillende verantwoordelijkheden. Het beste advies is: laat de communicatie daar waar hij hoort.
  • Mocht het scenario realiteit worden, maak dan opnieuw je analyse! Want elke situatie is uniek. Het is mooi als je dit met elkaar oefent in bijvoorbeeld een zogenaamde doorspreeksessie. Door in de voorbereiding als team bezig te zijn met het crisiscommunicatieplan, helpt het je om in crisistijd te weten wie verantwoordelijk is voor welke communicatie naar de doelgroepen, bij de verschillende scenario’s.

 

Meer tips tijdens webinar planvorming

14 november 2023 hielden we een webinar over planvorming voor crisiscommunicatie gegeven. Tijdens het webinar nemen we je mee in: wat levert het je nu op, zo’n plan voor crisiscommunicatie? We laten je zien hoe je een goed en degelijk plan kunt maken, zodat je de juiste organisatie van crisiscommunicatie kunt neerzetten. Bekijk het webinar terug in de ELO-omgeving.